Hunski vojni pohodi v času Atile od 441 dalje, ki
so dosegli vrh v letih 451 (pohod v Galijo) in nato 452 (pohod v Italijo), so
očitno zelo prizadeli v vojne operacije zajete pokrajine. Med poročili antičnih
piscev o uničenju posameznih mest na podonavskem območju v štiridesetih letih
5. stol. ter v Galiji in severni Italiji v letih 451-452 je najpomembnejša za
naš vidik obravnave vsekakor nenavadna, če ne kar enkratna, epizoda škofa iz
Marga , iz leta 441, ki je s svojim dejanjem (oplenitev hunskih kraljevskih
grobov in zakladov) najprej zaostril spor s Huni, nato pa je svoje mesto Hunom
izročil poroča Priscus. Ravnanje tega škofa v razmerah pozne antike, ko so
škofje praviloma nastopali kot voditelji krščanskih skupnosti ob njihovem
srečanju z barbari in celo kot organizatorji obrambe, je vsekakor negativna
izjema. Omeniti velja, da je bilo tudi ravnanje po imenu neznanega sirmijskega
škofa med hunskim obleganjem mesta 441 nenavadno, saj je za rešitev iz
morebitnega ujetništva zastavil zlate posode za odkup sebe(!), in le, če bi
izgubil življenje, za odkup drugih ujetnikov.
Vprašanje vojnega ujetništva pri Hunih in
njegovih posledic najbolj nazorno slika pismo papeža Leona Velikega oglejskemu
škofu Niketu iz leta 458, torej 3 – 4 leta po propadu hunske države. Pismo se
nanaša na odpravljanje posledic hunskega nasilja v času, ko je zahodno rimsko
cesarstvo s pohodom cesarja Avita v Panonijo jeseni 455 za nekaj let obnovilo
svojo vsaj formalno suverenost nad delom panonskega območja, kar je omogočilo
vrnitev vojnih ujetnikov.
Vsebina pisma se nanaša na usodo hunskih vojnih
ujetnikov, sicer pravovernih (t.j. katoliških) državljanov rimskega cesarstva,
ki so nenadoma postali svobodni, vendar s težkim bremenom večletnega vojnega
ujetništva. Če bi sodili po naslovniku pisma, oglejskem škofu Niketu, bi mogli
sklepati, da je večina teh ujetnikov padla v hunsko ujetništvo ob zadnjem
velikem hunskem pohodu v severno Italijo leta 452, ko so Huni po zavzetju
velikih severnoitalskih mest (Akvileja,
Verona, Mediolanum, Ticinum) odvedli množico vojnih ujetnikov v Panonijo
(Iordanes). Ta pohod je očitno najbolj prizadel prav oglejsko metropolitansko
cerkev (Benečija z Istro), ki je dotlej vsaj formalno razširila svojo
jurisdikcijo prav do Donave (Norik in verjetno Prva Panonija). Dejstvo, da sta
vprašanje vojnih ujetnikov reševala papež in lokalni metropolit, samo po sebi
ni presenetljivo, saj se je v tej dobi z vprašanjem vojnih ujetnikov bolj
ukvarjala Cerkev kot pa šibka, obubožana in dostikrat kaotična država, ki se
je spoprijemala z elementarnim vprašanjem obstoja in se je v 5. stol. večkrat
znašla na robu preživetja. Odkupovanje
vojnih ujetnikov je postalo v takih razmerah celo ena najpomembnejših
dejavnosti Cerkve in posebej škofov. Papeževo naročilo oglejskemu nadškofu,
naj pismo pošlje vsem drugim škofom v nadškofiji, da se bodo lahko po njem
ravnali, predvideva obstoj učinkovite cerkvene organizacije v času, ko državne
institucije niso več normalno delovale, obenem pa kaže na veliko avtoriteto
apostolskega sedeža v Cerkvi na Zahodu, ki jo je papež Leon še utrdil.
Vsebina pisma se nanaša na vprašanje civilnih
vojnih ujetnikov, ki je bilo tedaj še zlasti aktualno zaradi zelo obsežnih in
intenzivnih vojaških pohodov v zadnjih letih Atilove vlade, ko so Huni
"zasužnjili Italijo". Usoda teh ljudi v hunskem ujetništvu je bila
pravzaprav podobna usodi civilnih ujetnikov v vseh obdobjih in po vsebini pisma
sodeč hunsko vojno ujetništvo po svojih pojavnih oblikah ni bilo drugačno kot
katero koli drugo v tisti dobi: za vojne ujetnike so očitno skrbeli do tolikšne
mere, da so jih ohranili pri življenju kot delovno silo ali pa za prodajo, ki
je bila eden od virov zaslužka za hunsko državo. Očitno je bilo vojnih
ujetnikov toliko, da jih Huni niso mogli učinkovito nadzorovati, in prav pobegi
vojnih ujetnikov so oteževali odnose med Huni in rimskim cesarstvom. Papež je v
pismu, ki je odgovor na škofovo prošnjo, dal napotke za rešitev dveh
poglavitnih vprašanj, razbitih zakonskih zvez in prestopa v herezijo ali v
poganstvo.
Po papeževem pismu sodeč je dolgoletno vojno
ujetništvo prizadelo predvsem moško prebivalstvo. Papeževi napotki, ki so
postali normativni za ravnanje Cerkve v podobnih primerih v poznejših obdobjih,
kažejo velik smisel za realnost ob težnji po obvarovanju moralnih načel krščanskega
življenja, ki temeljijo na božji postavi. Že pol stoletja prej, v času
zahodnogotskih pohodov, sta podobna stališča zastopala oglejski škof Kromacij
(388-408]) in papež Inocenc (401-417). Oba sta v podobnih občutljivih primerih
dala prednost božji postavi, da bi ne prišlo do rahljanja načel krščanske
morale: zakonske žene. ki se je poročila
drugič v prepričanju, da je vdova, ni bremenila krivda zakonoloma, vendar je
morala drugo zvezo opustiti in se vrniti
k zakonitemu možu, povratniku iz ujetništva. Žene, ki niso hotele razdreti nove
zveze in se vrniti k prvemu možu, povratniku iz ujetništva, so bile kaznovane
s cerkvenimi kaznimi (izobčenje), po civilni zakonodaji pa so veljale za
nedolžne, saj je dolgotrajno vojno ujetništvo razveljavljalo zakonsko zvezo.
Pri tem so cesarji v pozni antiki v duhu krščanske morale
"podaljševali" dobo, ko je morala (potencialna) vdova čakati na
vrnitev svojega moža: po Konstantinovem zakonu iz leta 337 je bila vnovična
poroka možna po štirih letih, po Justinijanovem zakonu iz leta 536 pa šele po
desetih letih.
Papež torej pojava samega na sebi ni obsodil in
je pokazal razumevanje za človeške stiske, ki so bile posledica vojnih razmer
(fizična ločitev zakoncev, samota, negotovost). Da je njegova ureditev
nastalega vprašanja realistična, kaže njena primerjava z zadnjo po vsebini
podobno cerkveno uredbo, ki se nanaša na razmere ob koncu antike, s 93. kanonom
trulanskega koncila leta 692. Po tej določbi je namreč veljala načeloma za
prešuštnico vsaka zakonska žena, ki se je drugič poročila, ne da bi se pred tem
prepričala o smrti svojega moža. Presenetljivo pa to papeževo pismo ne
obravnava primerov, ki bi jih vsekakor pričakovali pri obravnavanju posledic
vojnega ujetništva. Primer, ko je v vojno ujetništvo padla zakonska žena in se
je v času njene odsotnosti mož poročil z drugo, je papež Inocenc leta 406
reševal na enak način, da se mora namreč obnoviti prva zveza. Papež se prav
tako ni izrazil jasno o primeru, ko moža povratnika iz ujetništva ni zanimala
obnovitev zakonske zveze. Iz papeževega pisma dobimo vtis, da je dal zakonskemu
možu pravico, da zahteva obnovitev
zakonske zveze, medtem ko je to za ženo predpisal kot dolžnost, katere neizpolnjevanje je bilo kaznovano z izobčenjem.
Prav tako pismo ne daje napotkov za reševanje primera, ko so bili v novi zvezi
v času ujetništva zakonitega moža rojeni otroci.
Vprašanje verske prisile nad vojnimi ujetniki, ki
ga rešuje drugi del pisma, je bilo še dosti bolj zapleteno. Versko nasilje nad
vojnimi ujetniki se je kazalo na dva načina: kot siljenje k poganskim verskim
obredom in kot nasilno prekrščevanje oziroma v primeru še nekrščenih kot bolj
ali manj prisilen krst, ki ga je opravila arijanska germanska duhovščina. V
prvem primeru so katoliške kristjane z grožnjami ali z lakoto prisilili, da so
zaužili bogovom posvečeno hrano. Po papeževem mnenju je bilo mogoče ta prekršek
zaradi izjemnih okoliščin po poprejšnji pokori odpustiti, saj je bila hrana
zaužita zaradi strahu, zaradi lakote oziroma v stiski, nikakor pa ne iz verskega
prepričanja. To stališče je zastopal papež tudi v pismu škofu Rustiku iz
Narbona. Kristjani, ki so bili samo udeleženi pri takih žrtvenih pojedinah, so
bili po pokori (postu) in škofovem
polaganju rok spet sprejeti v krščansko občestvo; le če so v ujetništvu
počastili poganske bogove (adoratio), zagrešili uboj ali prešuštvo, so morali
pred ponovnim sprejemom v krščansko občestvo opraviti javno pokoro.
Najtežje je bilo vprašanje prekrstitve (ponovnega oz. drugega krsta), ki so jo
opravili "krivoverci", v tem primeru lahko le arijanski germanski
duhovniki. To se je dogajalo zaradi strahu ali zaradi zavedenosti. Pri
ponovnem krstu je škof odredil polaganje rok in nato pokoro, katere dolžina je
bila odvisna od obnašanja prizadetega. Blažje postopanje - skrajšanje ali celo
spregled pokore - je bilo možno samo v starosti, bolezni ali življenjski
nevarnosti za prizadetega, ko je zaradi nevarnosti bližnje smrti škof lahko
odredil takojšnje ponovno sprejetje v krščansko občestvo. Če so vojnega
ujetnika (prvič) krstili arijanci, je bila v skladu z načelom, da je krst
neponovljiv, pomanjkljiva oblika krsta samo dopolnjena s polaganjem rok. Papež
v pismu oglejskemu škofu ni načel tedaj nedvomno tudi v oglejski
metropolitanski cerkvi akutnega vprašanja vojnih sirot, ki jih po hunskem vdoru
gotovo ni bilo malo. V pismu ravenskemu škofu Neonu se je posvetil reševanju
zapletenega vprašanja ravnanja v zvezi z otroki, ki po izgubi staršev in drugih
bližnjih sorodnikov zaradi svoje mladosti niso vedeli, ali so bili krščeni ali
ne. Papež je v takih primerih priporočil krst.
Viri iz poznejšega obdobja kažejo na to, da je
bila, prisilna prekrstitev najbolj uveljavljena oblika verskega pritiska arijanskih
Germanov na katoliško romansko prebivalstvo. Papež Leon v pismu ni načel
vprašanja ravnanja ob morebitnem ponovnem krstu pripadnikov duhovnega stanu.
Take primere je trideset let pozneje reševal papež Feliks III., ki se je moral
soočiti s posledicami vandalskega preganjanja katoliškega klera v Afriki.
Precej lažje rešljivo je bilo vprašanje tistih,
ki so jih – sicer še nekrščene, vendar katoliško opredeljene - prvič krstili
heretiki. V tem primeru so bili to lahko le arijanski germanski duhovniki,
saj Huni nikdar niso sprejeli arijanskega krščanstva, pač pa le nekateri katoliško
vero Primer te skupine vojnih ujetnikov kaže na to, da provincialna rimska
družba sredi 5. stoletja ni bila v celoti pokristjanjena. Iz papeževih besed
dobimo vtis, da je pri tem mislil na krščansko usmerjeno prebivalstvo
(katehumene?), in ne na prave pripadnike stare poganske religije. Ker je bil
krst kot zakrament neponovljiv, se je v primeru, ko ni bil opravljen v pravilni
obliki, le dopolnil s polaganje rok in priklicanjem sv. Duha. Papež za take
primere ni predvidel nobenih sankcij, saj prizadeti formalno gledano še niso
bili kristjani. Na enak način so reševali vprašanje nepopolnega oz.
pomanjkljivega krsta tudi pozneje, na primer v karolinški dobi, kot kaže
sinodalni zapis iz let. 796 z napotki v zvezi s pokristjanjevanjem Avarov in
Slovanov.
Papeževo pismo je eden redkih virov iz tega časa,
ki osvetljuje razmerje med "barbari" in katoliškimi Rimljani. Očitno
je bil odnos vsaj dela arijanskih Germanov, v Atilovem času sicer Hunom
podrejenih partnerjev, do zajetih katoliških kristjanov netoleranten, vojnim
ujetnikom katoliške veroizpovedi so bili bolj kakor poganski Huni nevarni
arijanski Germani: Posledice njihovega pritiska so bile za katoliške
Rimljane v verskem oziru precej hujše kot pri siljenju v poganske obrede. Papež
od vernikov v ujetništvu ni pričakoval, da bodo z zavračanjem posvečene hrane
izzivali Hune in s tem morda tvegali mučeništvo, ampak da se bodo upirali
drugemu (arijanskemu) krstu in s tem prestopu v arijanstvo.
Ni komentarjev:
Objavite komentar