Čas
vzhodnogotske oblasti na južnonoriškem in južnopanonskem območju, s pisano
množico različnih etničnih skupin je obenem obdobje intenzivnih etnogenetskih
procesov in obdobje, ko je v medverskih
odnosih prevladovala toleranca.
Ta
je značilna za pretežni del Teoderikove vlade (v Italiji 489/493-527), saj ni
znan (do 519) noben primer konflikta med vojaško in politično vodilno gotsko
(pretežno arijansko) manjšino in katoliško romansko večino. Teoderik je vsaj
do začetka napetih odnosov z Bizancem 523 zastopal tolerantno versko politiko
(Prokopij, Theophanes). Njegov poseg v cerkvene razmere v Rimu v času
lavrencijanske shizme (498-514) in njegov obisk Rima, posebej cerkve sv. Petra
v Vatikanu leta 500, sta bili predvsem politično motivirana dejanji, prav tako
je imel politično ozadje njegov obračun s pripadniki
"nacionalnorimske" (in deloma probizantinsko usmerjene) senatske
opozicije (usmrtitev Boetija in Simaha 524). Šele spor s papežem Janezom I. je
imel deloma versko ali vsaj verskopolitično ozadje) in šele proti koncu Teoderikove vlade je prišlo
do odkritega spora med arijanci in katoliki. Okrog tri desetletja trajajočo
dobo tolerance v vzhodnogotski državi najbolje dokumentirajo Kasiodorove Variae. V tej obsežni
zbirki uradnih pisem in dekretov ne najdemo takih, ki bi posegali v urejanje
verskih, zlasti medkonfesionalnih vprašanj, kar kaže na to, da se posvetna
oblast ni želela vmešavati v urejanje teh nadvse občutljivih vprašanj. Pismo
judovski skupnosti v Genovi (507/511) je kralj zaključil z mislijo: Religionem
imperare non possumus, quia nemo cogitur ut credat inuitus (Vere ne moremo
zapovedati, ker se nikogar ne da prisiliti v to, da bi veroval proti svoji
volji).
Pismo
cesarju Justinijanu iz leta 535, ki je ohranjeno pod imenom kralja Teodahada,
vsebuje misli, ki so zelo blizu ideji o verski toleranci. Ob občutljivem
vprašanju prestopa nekega Gota v katoliško vero naletimo na naslednje misli: O tej stvari si ne dovolimo dati nobene
sodbe, ker o tem nimamo nobenega posebnega določila. Kajti ker Bog dopušča
obstoj različnih veroizpovedi, si mi ne upamo zapovedati ene same. Kot se
namreč spominjamo, je zapisano, da moramo Gospodu darovati prostovoljno, ne da
bi nas k temu prisilil ukaz kogar koli. Kdor poskuša to urediti drugače, ravna
očitno v naspotju z božjo postavo. Po pravici me tvoja pobožnost spodbuja k
ravnanju, kakršno nam predpisuje božja postava.
Teoderikovo
vlado do ok. 523/4 moremo označiti kot eno prav redkih obdobij verske tolerance
v pozni antiki, ki je omogočala svoboden razvoj verskih skupnosti tako po
večini arijanskih Gotov kot katoliških Romanov, pa tudi drugih manjših skupin
(npr. Judov). Razvoj katoliške cerkve v Italiji v tej dobi osvetljuje dosti
virov, obstajajo tudi dovolj izpovedni viri za njen razvoj v Dalmaciji v tem
času (štiri pisma papeža Gelazija izražajo skrb za pravovernost v dalmatinski
cerkvi, namreč boj proti pelagijanizmu in vključevanje dalmatinske cerkve v
boj proti monofizitizmu in akacijanski shizmi). V virih katoliške provenence je
pri tem presenetljiva popolna odsotnost kakršnihkoli poročil o sočasnem
obstoju arijanske cerkve v vzhodnogotski državi, in samo domnevati moremo,
daje papež Gelazij (492-496), ki je napisal zdaj v celoti izgubljeno delo
Adversus Arrium polemiziral z arijanstvom pri Gotih. Katoliška cerkev v
vzhodnogotski državi, ki je hitro in intenzivno reagirala na kakršne koli
odmike od pravovernosti (monofizitizem, pelagijanizem, ostanki poganstva), je
obstoj arijanske cerkve četrt stoletja skorajda ignorirala, prvi jasni primeri
nestrpnosti so znani iz let 519/520. Obstoj in delovanje arijanske cerkve
osvetljuje malo pisanih virov, ki se brez izjeme nanašajo na Italijo, zlasti na
Raveno in Rim. Znanih je nekaj arijanskih škofov, duhovnikov in nižjih klerikov
v Italiji (v celoti 27 pripadnikov duhovnega
stanu, med temi kar 18 ali dve tretjini iz Ravene, samo 4 med 27 so bili škofje, in 5 prezbiterjev, drugi nižji
kleriki). Za območje vzhodnogotske države v vzhodnih Alpah
(Sredozemski Norik), južni Panoniji (Savija in po 504/5 tudi Druga ali
Sirmijska Panonija) in na zahodnem Balkanu (Dalmacija) ni presenetljivo znan
noben gotski škof ali duhovnik. Viri tudi
popolnoma molčijo o organizaciji arijanske cerkve, tako da se ne ve, ali je ta obstajala le v pomembnejših
mestih, kot so bila Ravena, Rim in Verona, ali pa vzporedno s katoliško
cerkveno organizacijo v večini pomembnejših
krajev. V literarnih virih dokumentirano posedovanje cerkva v večjih mestih Italije, ki so po navadi stale zunaj
mestnega obzidja ali znotraj obzidja na območju gotskega vojaškega
garnizona, stran od katoliškega centra, in obstoj glavnih sestavnih delov religioznega življenja (npr. arijanski krst), vsega
tega bi si brez obstoja
arijanskih škofov in sploh arijanske duhovščine ne mogli predstavljati.
Za vzhodnoalpsko in panonsko območje se ni ohranil noben
zapis, ki bi osvetljeval medkonfesionalne odnose v tem času, samo epitaf škofa
Gavdencija iz Št. Pavla (Prebold) je bil zaradi aluzije na grozečo nevarnost v
zadnjih dveh verzih hipotetično postavljen v zvezo z verskimi napetostmi med
katoliškimi Romani in arijanskimi Goti ali celo v zvezo s poganskim nasiljem.
Ker je datiranje napisa sporno, aluzija na nevarnost pa preveč splošna, ostaja
taka razlaga popolnoma hipotetična. Istočasni obstoj dveh ali več cerkva ali
celo dvojnih cerkva z baptisterijem v eni naselbini, kjer je v posameznih
primerih z materialnimi najdbami potrjen obstoj dveh etničnih skupin, romanske
in gotske, problematizira razlago takih najdb, ki bi mogle kazati na sožitje obeh
skupin in s tem versko toleranco v Teoderikovi dobi. Vendar pa iz pisanih virov
poznani razvoj medetničnih in medkonfesionalnih odnosov v Italiji zahteva
veliko previdnost pri takšnem sklepanju. Upoštevati je treba, da niso bili
redki prestopi Gotov v katoliško vero (nasprotno pa primeri prestopov
katoliških Romanov v arijanizem
niso znani), zato v Teoderikovi dobi ne moremo
preprosto označiti gotske skupnosti za arijansko, romanske pa kot
katoliško. Šele Justinijanov program prihodnje ureditve cesarstva in zlasti gotsko-bizantiska vojna sta poenotila predstavo o
Gotih kot eni etnični in verski skupini ("barbarski" Goti so
arijanski heretiki). Po analogiji z razmerami v
Italiji, kjer je bilo na podlagi pisnih virov in arheoloških raziskav za ta čas ugotovljenih vsaj 5 (in največ 10)
krajev z arijanskimi cerkvami, bi
pričakovali obstoj arijanskih cerkvenih struktur v naslednjih primerih:
v v
krajih, kjer so bile strnjeno naseljene germanske (gotske) skupine,
kot so bili npr. Lucristani v Posočju (Cassiodorus, Variae, z mnenjem, da gre za gotsko skupino na območju Vipavske
doline) ali Gothi Saviji in Dalmaciji (Variae).
V dosedanjih arheoloških raziskavah na ozemlju Slovenije je bila odkrita ena vzhodnogotska nekropola
(Dravlje pri Ljubljani) in
nekaj nekropol z znatno udeležbo Vzhodnih Gotov, npr. Rifnik in Kranj, vendar v nobenem primeru ni poznana naselbina ali celo v
njenem okviru objekti, ki bi mogli prispevati k
rešitvi navedenega vprašanja).
v krajih, ki so bili sedeži gotskih funkcionarjev in
gotskega plemstva, npr. Siscia kot središče province S(u)aviie
(Cassiodorus, Variae).
v v krajih, ki so bili vojaško izpostavljeni in so zato
imeli vojaške posadke pod poveljstvom visokih funkcionarjev gotskega rodu npr. Sirmij kot središče Sirrnijske Panonije (pohod proti Gepidom 504/5 sta vodila Pitzia in Herduic; 508 je bila ustanovljena Pannonia Sirmiensis), Salona kot središče v vojaški
upravi združenih Dalmacije in Savije ,
civilni (sodni)
funkcionar v Saviji (Siokiji) Fridibadus in po imenu neznani funkcionar za kvarnerske otoke, morda tudi Teurnija kot središče Sredozemskega Norika v tem primeru nosi tamkajšnji funkcionar po funkciji verjetno dux
romansko ime in je bil verjetno
katoliški Roman).
S propadom gotske oblasti v južnem delu noriškega in panonskega ozemlja že v zgodnji dobi gotsko-bizantinske vojne
(najkasneje 537) so gotske državne strukture, s tem pa gotovo tudi arijanske cerkvene strukture, če so sploh bile, nehale
obstajati. Nova bizantinska oblast
namreč ni priznavala verske tolerance, z eno samo izjemo: germanski federati v bizantinski vojski so na podlagi Justinijanovega zakona iz leta 527 lahko izpovedovali arijanizem. Če bi sodili
po razvoju v Italiji, bi lahko sklepali, da so bile arijanske cerkve opuščene ali pa so prišle v posest katoliške cerkve in s
tem izgubile značilnosti
arijanskih cerkva. Zaradi tega
je zelo težko samo na podlagi materialnih najdb označiti kako cerkev za arijansko, če za to v pisnih virih ni nobene potrditve. Najpogostejša, nikakor
pa ne nujna značilnosti teh cerkva je bila, sodeč po primerih iz Italije in od drugod,
njena na določen način
periferna lega:
Ø zunaj obzidja (Ravena, Neapelj)
Ø na robu mesta (Konstantinopel, do ukinjenja 526), v bližini vojaškega garnizona oz. v bližini večje koncentracije Gotov (Rim, Ravena),
vsekakor v poudarjeni oddaljenosti od katoliškega središča, ki je imelo centralno in s tem pomembnejšo lego.
Na obravnavanem
območju je bila izražena domneva o sočasnem obstoju katoliške in arijanske cerkve v tem času za več poznoantičnih naselbin v Sredozemskem Noriku in eno na južnem robu
Druge Recije, v Dalmaciji pa za Salono ter nekaj cerkva v kontinentalnem delu province.
Te naselbine so: Sv. Hema, Lavant, Oberlenz,
Rifnik, Teurnija, z zadržki tudi Grazerkogel in Duel, v Drugi Reciji Sabiona, na ozemlju province Dalmacije pa Salona ter Skelani in Založje v Bosni. V
Teurniji je stala cerkev zunaj obzidja, na Rifniku, v Lavantu in Oberlienzu so bile
cerkve zgrajene na istem prostorskem arealu, vendar
v medsebojni oddaljenosti 50-100 metrov, v
Sabioni pa je ena cerkev stala na vrhu vzpetine, druga pa ob njenem vznožju.
Pri sv. Hemi ima vsak od cerkvenih kompleksov svoj baptisterij, drugod pa se tega
zaenkrat ne da potrditi. Samo na Rifniku je
druga (domnevno arijanska) cerkev glede na dimenzije bistveno manjša
in skromnejša od glavne cerkve, v drugih primerih
je velikost objektov primerljiva. Arhitekturni elementi ne omogočajo
zanesljive določitve pripadnosti posamezne cerkve.
Vprašanje je še toliko bolj zapleteno, ker v vzhodnogotski
dobi ne moremo potegniti jasnih mej med etnično in konfesionalno
opredelitvijo, saj je precej Gotov prestopilo v
katoliško vero. Viri, ki se nanašajo na razvoj meništva
na Vzhodu (zlasti v Palestini), opozarjajo na možnost nastanka več različnih
cerkva tudi v primeru (dveh ali več) različnih etničnih in jezikovnih (v tem primeru sicer
meniških) skupnosti z isto (katoliško) konfesionalno
pripadnostjo. V takem primeru je bila podlaga
za nastanek različnih cerkva v enem kraju le različen (liturgični) jezik
v meniških skupinah z različnim etničnim izvorom. Navsezadnje bi mogla lega zunaj obzidja
ali v poudarjeni oddaljenosti od osrednje cerkve v naselbini kazati tudi na
obstoj meniške skupnosti. Vsekakor se zdi, da so vzroki
za nastanek dveh ali več prostorsko ločenih cerkva, ki zaradi
prevelike medsebojne oddaljenosti niso mogle
nastopati kot dvojna cerkev, različni. Pri tem je
obstoj dveh etnično in konfesionalno različnih skupnosti verjetni, nikakor pa ne edini možni vzrok za
ta pojav.
Etnična podoba v vzhodnogotski dobi
je bila zelo pisana. V mejah gotske države, v provincah Savija in Druga
Panonija, so prebivali Romani, Gothi, barbari in antiqui barbari (Cassiodorus,
Variae). Za slednjimi se
verjetno skrivajo že ob koncu 4. stol. pokristjanjeni
Markomani-(Alamani)-Svebi, zlasti številni v provinci Saviji, ki se v številnih virih pojavlja v obliki Suavia, torej kot dežela Svebov,
in ne pokrajina ob Savi (Sokol je imel zadržke do te razlage zaradi zelo redkih takšnih najdb, saj je
bila doslej odkrita le ena manjša alamanska nekropola v Rakovčanih pri Prijedoru iz ok. 500,550; na slovenskem ozemlju so alamanski elementi navzoči le v Dravljah
in morda na Rifniku. Ljudstva v sosedstvu, na
ozemlju Valerije in Prve Panonije, ki so ogrožala Savijo in Dalmacijo, se označujejo kot extraneae gentes. Ta pisana podoba
ljudstev se je po verski pripadnosti delila v tri skupine. V najštevilčnejšo, ki so jo sestavljali
katoliki, so spadali poleg Romanov in
morda posameznih Gotov tudi nekateri barbari
in antiqui barbari, v sosedstvu vzhodnogotske države pa v tem času
tudi Langobardi, ki so do ok. 547
prebivali na severnopanonskem območju.
Kot arijanci ,so se (večinsko) opredeljevali Goti, v sosedstvu gotske države pa Gepidi in Heruli , čeprav
sta slednji dve ljudstvi ohranili mnoge elemente
poganstva, kakor so ohranile mnoge poganske navade tudi skupine barbarov, ki se sicer označujejo za katoliške
kristjane. Kot poganske označuje po nastanku nekoliko kasnejši zapis, ki pa
slika razmere v tridesetih letih 6.
stoletja, pet zahodnogermanskih skupin (Alamani, Sasi, Turingi, Franki in
Svebi), Alane in že v tisti dobi na severnopanonskem območju navzoče skupine Slovanov. Te skupine se namreč
omenjajo v pesmi škofa, Martina
iz Brage na Portugalskem iz leta 558. V epigrafskem posvetilu tedaj zgrajene
cerkve v samostanu Dumio pri Bragi je avtor, sam Pannoniis genitus
(ok. 510-520), omenil svoje mladostne misijonarske podvige v domovini, najverjetneje po propadu vzhodnogotske
oblasti (536), ko je bizantinska
rekonkvista prinesla utrjevanje katoliških struktur in očitno omogočila
tudi misijonske poskuse.
Misijon Martina iz Brage je bil usmerjen proti vrsti
poganskih ali le šibko pokristjanjenih
ljudstev in očitno tudi proti arijancem, saj se v pesmi omenjajo tudi
Rugus, Ostrogorhus in Burgundio, druga arijanska ljudstva v
sosedstvu (Gepidi na območju Sirmija in v porečju Tise, skupina
Herulov na območju Basian v Drugi Panoniji,
majhne skupine Skirov med Donavo in spodnjo Tiso) pa se v pesmi ne
omenjajo in jih očitno Martinovo misijonsko prizadevanje ni doseglo. Presenetljivi
sta za ta čas omemba (tedaj arijanskih) Burgundov, katerih navzočnost na panonskem območju se omenja nazadnje
sredi 5. stoletja, in omemba Rugijcev,
katerih drobci so očitno tudi po
porazu v vojni proti Odoakru 487/8 in pridružitvi Vzhodnim Gotom ostali
na severnopanonskem območju. Identifikacija
imen Nara in Datus ostaja sporna (Naristi, Dačani
ali Dan(c)i?), omemba Panonijcev pa je v tem kontekstu nenavadna,
saj je bilo staroselsko prebivalstvo pokristjanjeno (Se za
tem imenom skrivajo t.i.
Skamari?). Vsekakor velja poudariti, da se med petnajstimi ljudstvi, katerih pripadniki naj bi po
Martinovi zaslugi spoznali krščanstvo, omenjajo - tudi Slovani,
ki so se v tem času že pojavili na srednjedonavskem območju.
Ni komentarjev:
Objavite komentar