Vprašanje odnosa med različnimi etničnimi in
(vsaj) tremi verskimi skupinami (katoliki, arijanci, "pogani") se je
na vzhodnoalpskem in srednjedonavskem območju v zelo razgibani dobi od zadnje
četrtine 4. stol. dale kazalo ob različnih priložnostih in na različne načine;
najizraziteje kot razmeroma trdo ravnanje "barbarskih" zmagovalcev
ali zavojevalcev z rimskimi (romanskimi) vojnimi ujetniki oziroma sploh z
romanskim prebivalstvom v osvojenih pokrajinah, ter kot po navadi sicer po
obsegu in rezultatih skromni poskusi katoliške cerkve, da bi zanesla
krščanstvo v barbarski svet in s tem posredno ublažila pritisk
"barbarov" na katoliško staroselsko prebivalstvo. V pregledu navajamo
le zglede, ki so v virih bolje dokumentirani in posebej značilni, v
prepričanju, da tudi manjši izbor omogoča izoblikovanje nekaj ugotovitev glede
vprašanja večje ali manjše konfliktnosti med različnimi skupinami oziroma
vprašanja medsebojne tolerance ali netolerance.
Prihod "barbarskih" ljudstev v rimske
province srednjega Podonavja in naselitev teh skupin na podlagi federatskih
pogodb na ozemlju rimskega cesarstva sta povzročila vrsto novih vprašanj, ki se
ne tičejo samo pravne ureditve razmerij med rimskim prebivalstvom in prišleki,
temveč se kažejo tudi v medčloveških odnosih in na konfesionalnem področju kot
odnos med pripadniki različnih veroizpovedi. Ta vprašanja so bila ob koncu 4.
stol. še bolj zapletena tudi zato, ker so bili v podonavskih provincah rimskega
cesarstva najmanj do leta 381 sorazmeroma številni in ponekod tudi vplivni
pripadniki arijanskega krščanstva. Zapleteni odnosi med različnimi etničnimi in
konfesionalnimi skupinami so se jasno pokazali pri dogodkih v Petovioni
okrog leta 380. Te dogodke osvetljujejo viri v zvezi z oglejsko sinodo
381, na kateri so odstavili zadnje arijanske škofe v Iliriku in s tem zrušili organizacijsko podlago arijanske
cerkve med pripadniki rimskega cesarstva. Iz zapisnika zaslišanja arijanskega
duhovnika Atala iz Petovione, ki je zastopal na sinodi nenavzočega
petovionskega škofa Julijana Valensa, je razvidno, da je bil Atal ob dveh
navzočih vplivnih arijanskih škofih iz Ilirika povsem marginalna osebnost.
Njegov nastop ne izpričuje kake teološke izobrazbe, saj se je proti obtožbam
branil z doslednim molkom. V treh pismih so sinodalni škofje obvestili cesarje
Gratijana, Valentinijana H. in Teodozija o namenih in rezultatih sinode. V enem
od teh pisem so opisali zmedene in deloma dramatične razmere v petovionski
skupnosti v času neposredno pred sinodo (ok. 380). Sinodalno pismo, ki je sicer
močno propagandne narave in vsebuje številna pretiravanja, opisuje navezavo
stikov med lokalnim arijanskim škofom in Goti, ki so se najverjetneje poleti
380 pojavili pred Petoviono.
"Izdaja" mesta in gotski prevzem
oblasti sta po našem mnenju realna zgodovinska dogodka, saj ob negativnih
oznakah arijancev v zapisniku sinode nastopajo drugi izrazi, nikdar pa ne
besede, ki bi označevale "razrušenje", "izdajo" ali "sramotni
zločin" (eversio, proditio, nefandum scelus). "Izdaja", ki naj
bi jo zagrešil škof, pa ni imela katastrofalnih posledic, kot so nekdaj
domnevali in kot bi kazala aluzija na nesrečo, ki je v istem času zadela Murso
(sedaj Osijek; aludira na uničenje mesta), ali kot bi kazal šest desetletij
poznejši primer Marga (Orašje ob izlivu Morave). Očitno ta začasni gotski
prevzem oblasti v Petovioni ni povzročil dramatičnih pretresov in se je
verjetno pokazal, kot kaže časovno in prostorsko najbližji primer gotskega
pustošenja okolice Ogleja (usoda mesta — verjetno le obleganje in nato umik
Gotov – iz virov ni povsem jasna) od pozne jeseni 401 do pomladi 402, kot
ropanje živine, pustošenje polj in ugrabljanje moških, da bi pozneje dobili zanje
odkupnino. Petovionski primer kaže, da so se tedaj nekatera mesta na panonskem
območju izognila najhujšemu osvojitvi, poboju in/ali zasužnjenju dela
prebivalstva ter begu preostalega prebivalstva in so zaradi različnih okoliščin
in vzrokov ob ponekod večji, drugod manjši škodi preživela začasno barbarsko
okupacijo. Z usodo Petovione je primerljiva usoda mest, ki so bila med koncem
4. in sredo 5. stol. v kritičnih trenutkih zelo ogrožena od barbarov ali tudi
padla v njihove roke (npr. Singidunum, Sirmium in Naissus 441 ali na
severnoitalskem območju Akvileja v letih 401/2, 408 in 452 ter Mediolanum 452)
vendar so si pozneje opomogla in v 6. stol. spet prevzela vlogo pomembnih
upravnih in cerkvenih središč.
Ni komentarjev:
Objavite komentar