Pretežno
netoleranten odnos na verskem področju je značilen tudi za obdobje po propadu
hunske države, ko so srednjedonavsko območje obvladovala predvsem
vzhodnogermanska ljudstva (Vzhodni Goti, Gepidi, Heruli, Skiri, Rugijci), manj
pa je bilo na tem območju zahodnogermanskih (Suebi, Turingi, Alamani) in
negermanskih (Sauromatae ali Sarmatae, Cemandri, Sadagarii, Alani, ostanki
Hunov itd.) skupin. Po virih je bila etnična podoba tega območja v tej dobi
zelo pisana in razgibana: Jordanes navaja kak ducat imen ljudstev, Sidonius
Apollinaris našteva na tem območju in v njegovem sosedstvu za leto 458 kar 18
imen ljudstev. Če upoštevamo še skupine znotraj socialno, versko in kulturno heterogenega
staroselskega prebivalstva, ki v tej dobi tudi stopajo na pot etnogenetskih
procesov (kot npr. Skamari), postane podoba še bolj pisana (o poselitvenih in
političnih razmerah na srednjedonavskem območju v tej dobi. Odnose med
različnimi skupinami, ki sežejo ob prikazu vojaško-političnih razmerij v
osebno religiozno sfero, osvetljujejo prav redki viri.. Skoraj vsa takšna
poročila posredujeta dva hagiografska spisa z začetka 6. stoletja, ki slikata
razmere v drugi polovici 5. stoletja: Evgipijev
življenjepis sv. Severina in Enodijev
življenjepis asketa Antonija Lirinškega .
Na
območju Obrežnega Norika, ki so ga obvladovali Rugijci, zlasti v zadnjem
desetletju svojega bivanja v "Rugilandu" (ok. 476-488), in
oblikovali nekakšen protektorat nad preostalimi Romani, se je odnos med arijanskim
germanskim ljudstvom in katoliškimi Romani
kazal v dvojni obliki. Rugijska kralja Flakcitej in njegov naslednik
Feva sta – očitno z večino ljudstva –
zastopala tolerantno stališče, zlasti potem ko je prišel prvi pod vpliv sv.
Severina kot vodilne duhovne in politične avtoritete med Romani, drugi pa je v
tem razmerju ostal. Rugijci niso rušili cerkvene organizacije katoliških
Romanov, tudi niso nadlegovali romanskih podložnikov, nasprotno, v Severinu so
videli tudi svojega dobrotnika. Pri tem vir ne omenja, ali (in če, v kakšni
obliki) je bilo versko življenje arijanskih Rugijcev organizirano, saj
uporablja zanje le ustaljeno splošno oznako – krivoverci. Poleg večinske
tolerantne smeri je obstajala tudi sprva manjšinska netolerantna, ki jo je
zastopala Fevova žena, kraljica Gizona, po rodu iz gotske kraljevske družine
Amalijcev. Ta je zagovarjala trši odnos do Romanov, ki se je kazal na dva
načina: (1) kot hujša oblika gospodarskega izkoriščanja z ugrabljanjem Romanov
ko suženjske delovne sile; (2) kot versko nasilje, ki se kazalo nasilnem
prekrščevanju katoliških podložnikov, tako kot se je po poročilu papeža Leona v
pismu oglejskemu škofu Niketu dogajalo v hunski dobi. Ti poskusi so se nanašali
le na osrednji, Rugijcem najbližji del Obrežnega Norika (Faviana z okolico
nasproti Kremsa), in so zajeli le manjši del prebivalstva, saj vir izrecno
pravi, da je poskušala prekrstiti le "nekatere". Poleg tega se zdi,
da so bili ti poskusi le posamični in kratkotrajni, saj se je kraljica
podredila moževi politiki, čeprav (kot se zdi) le nerada. Očitno opisanega
primera ni mogoče posplošiti, temveč gre le za odstop od dogovora o
tolerantnem obnašanju, katerega je dosegel Severin z obema rugijskima
kraljema. Zdi se, da je netolerantna, katoliškim Romanom sovražna politična
usmeritev med Rugijci po Severinovi smrti vse bolj prevladovala. Morda je bilo
ponovno in stopnjevano nasilje nad Romani v Obrežnem Noriku tudi dodatni (po
Evgipiju poglavitni) vzrok za Odoakrov vojaški poseg proti Rugijcem v letih
487/488. Motivi za deloma prisilno preselitev romanskega prebivalstva iz
Obrežnega Norika v Italijo 488, po uničenju rugijske države, niso bili verski,
temveč politični, in jih moremo razumeti le v razvoju meddržavnih odnosov (Odoaker-cesar
Zenon). Odoakrov ukrep leta 488, tj. evakuacija Obrežnega Norika, je razumljiv
v sosledju tedanje meddržavne politike: Vzhodni Goti, ki jih je cesar Zenon
poslal proti Odoakru v Italijo in ki so bili že na pohodu na zahod (poleti in
jeseni 488 sicer še na območju Obrežne Dacije in Prve Mezije), bi lahko v
primeru (pre)počasnega urejanja razmer v Noriku zaprli Odoakrovi vojski in
množici civilnega prebivalstva dostop v Italijo.
Nasilno
prekrščevanje katoliškega prebivalstva v Obrežnem Noriku, ki so ga opravljali
arijanski Rugijci, v tisti dobi ni izjemen pojav. V istem obdobju je na
območju Odoakrove države (Italija, zahodni Balkan, Sredozemski Norik, Savija
in Druga Panonija) sicer vladala verska toleranca, saj se kralj, sam arijanec,
skorajda ni vmešaval v cerkvene zadeve in tudi na strani katoliške cerkve niso
znani primeri polemike proti arijanizmu germanskega kralja, njegovega dvora in
njegove vojske. Čisto drugačne so bile razmere v vandalski Afriki, kjer je pod
vlado Geiserika II. prišlo do hudega, skoraj osem let trajajočega preganjanja
katoliške cerkve (od 477 do kraljeve smrti decembra 484). V vandalski Afriki
gre za prostorsko sicer zelo oddaljeno, vendar istodobno in vsebinsko podobno
dogajanje kot v Obrežnam Noriku pod oblastjo Rugijcev, zato je primerjava
vmestna. Medtem ko je nasilno prekrščevanje v Noriku zadelo le malo
katoličanov, le "nekatere" – očitno le laike, saj Evgipij (tako kot
pred njim papež Leon) ne omenja nobenega primera takšnega nasilja nad kleriki
ali menihi – pa je v istem obdobju v Afriki veliko število laikov in klerikov
pod hudimi grožnjami prestopilo v arijanstvo. Z vprašanjem prisiljenih
prestopov v arijansko herezijo se je spoprijel papež Feliks Ill., ki je sklical marca 487 v Rimu
sinodo italskih in afriških škofov. Sinodalni sklepi so določali za
primere odpada od katoliške vere hude kazni, zlasti za pripadnike duhovniškega
stanu. Za škofe, prezbiterje in diakone je bila ne glede na povod za odpad od
vere predpisana dosmrtna pokora. Za druge nižje klerike, menihe in laike, ki so
prostovoljno prestopili v herezijo, je bila kot pogoj za ponovno sprejetje v
krščansko občestvo predpisana najprej "čakalna doba" treh let, nato
sedem let pokore pod škofovim nadzorom in še dve leti čakanja na ponovno
obhajanje, ko so spokorniki smeli sodelovati le pri molitvi. Za tiste, ki so
bili prisiljeni v ponovni (arijanski) krst, je sinoda pod papeževim vodstvom
predpisala triletno čakalno dobo (inter audientes, kot za katehumene), nato
škofovo polaganje rok in ponovni sprejem v krščansko občestvo. Blažji postopki
so veljali za mladoletne, delni spregled pokore je bil mogoč le v primeru
bližajoče se smrti. Kdor je iz kakršnih koli razlogov odpadel od katoliške
vere, ni mogel pričakovati, da bo lahko kmalu sprejet v duhovniški stan.
Opravljanje pokore so nadzorovali lokalni škofje in duhovniki. Vsekakor je
Feliks III. leta 487 določil za ponovni
sprejem odpadnikov v cerkveno občestvo precej težje pogoje kot skoraj točno tri
desetletja pred tem papež Leon, ki v pismu oglejskemu škofu ni predpisal
dolžine pokore, temveč je to prepustil škofovi presoji. Rimska sinoda pod
Feliksom III. je namreč predpisala za primer prostovoljnega prestopa v herezijo
kar dvanajstletno dobo pred sprejemom v cerkveno občestvo, v primeru
prisiljenega prestopa pa tudi triletno dobo, in le v primeru, ko je prizadetemu
grozila smrt, sta določila oba papeža delni ali popolni spregled pokore.
Sinodalni
sklepi so bili takoj poslani v Afriko, nato pa vsem cerkvam na Zahodu. Leto dni
kasneje, marca 488, je poslal papež pismo s ponovno potrditvijo sinodalnih
sklepov vsem škofom, ki se nahajajo v raznih provincah.
Temeljne
odločitve o tem, kako ravnati s prekrščenimi katoliki, so bile sprejete marca
487, torej okrog pol leta pred Odoakrovim pohodom proti Rugijcem, ki seje
zaključil z odločilno bitko supra Danubium sredi novembra ali sredi decembra
istega leta. Ti sklepi so bili ponovno potrjeni in razposlani vsem škofom v
"raznih provincah" eno leto kasneje, torej pred drugim pohodom
Odoakrove vojske proti Rugijcem (verjetno poleti 488). Zaradi poslabšanih
odnosov med Romani in Rugijci moremo domnevati, da so bili sinodalni sklepi
znani, morda celo aktualni tudi v
Obrežnem Noriku, kjer je v letih po Severinovi smrti (482) "radikalna"
stran na rugijskem dvoru (kraljevi brat Ferderuh, "upravnik" Faviane)
začela uporabljati nasilje nad Romani.
Pojavne
oblike razmerja poganskih germanskih ljudstev do krščanskih Romanov v tej dobi
so bile surove. Poleg ugrabljanja ljudi se omenjajo ob vojaških zmagah poboji
premaganih, pri čemer viri od konca 4. stoletja dalje poudarjajo posebej
nasilno ravnanje s pripadniki duhovnega stanu in barbarsko onečaščanje cerkva
(prim. opis barbarskih plenitev v podonavskih in balkanskih provincah po 378,
ki ga posreduje Hieronymus). Salvijan sredi 5. stoletja najprej omenja, da so
"vsi barbari bodisi pogani bodisi heretiki" in med prve prišteva
Sase, Franke, Gepide, Hune, Alamane in Alane, v nadaljevanju pa meri na
misijonske uspehe med različnimi barbari, ki so se že srečali s krščanstvom (Huni,
Sasi, Franki, Skiti in Gepidi), vendar pa niso spremenili svojih surovih
življenjskih navad. Te so se pokazale zlasti ob stikih s pripadniki duhovnega
stanu. Kleriki so bili po eni strani že zaradi svojega položaja v skupnosti
posebej izpostavljeni nasilju, po drugi strani pa so v njih videli tiste žrtve,
ki bodo bogovom najbolj dopadljive- Enodij piše, da so verjeli, da se njihovi
bogovi omehčajo z ubijanjem ljudi, jeza bogov
pa preneha s prelitjem nedolžne krvi. Kot se zdi, tudi kraj eksekucije –
cerkveni objekt – ni bil izbran po naključju. Po Evgipijevem poročilu so Svebi
po zavzetju Batave malo po 476 domačega duhovnika umorili v krstilnici, Heruli
pa so po zavzetju Jovijaka malo kasneje odvedli množico ujetnikov, zajetega
duhovnika pa obesili na vislice. Enodij ne poroča o posameznih dogodkih, pač pa
daje splošno sliko razmer na panonskem območju v letih po Severinovi smrti.
Obenem ta zapis nedvoumno omenja običaj človeškega žrtvovanja med različnimi
germanskimi ljudstvi v srednjem Podonavju. Primerjava Enodijevega poročila o
ravnanju poganskih "barbarov" s krščanskim romanskim prebivalstvom z
ustreznim odlomkom iz pisma papeža Leona oglejskemu škofu Niketu kaže na to,
da je odnos posameznih poganskih germanskih ljudstev do vojaško podrejenega romanskega
krščanskega prebivalstva proti koncu 5. stol. sporadično dobil še bolj grobe
in nasilne oblike. Ne omenjajo se več primeri siljenja ujetnikov v poganske
rituale kot tri desetletja pred tem v hunskem vojnem ujetništvu, temveč
njihovo pobijanje. Pri tem naj bi Germani (Franki, Heruli in Sasi) opravljali
žrtvovanja ljudi, za katera naj bi po Enodijevem poročanju najraje namenjali
pripadnike katoliške duhovščine. Zdi se, da so Germani v tej dobi v posameznih
primerih še opravljali žrtvovanja ljudi, saj to navado med njimi poleg
navedenega Enodijevega poročila omenjajo tudi drugi sodobni pisci. Poročilo o
človeškem žrtvovanju pri Herulih (Prokopij, Bellum Gothicunl; za njihove
skandinavske sorodnike Gavte prim. Bellom Gothiculu ) se nanaša na isto dobo
kot Enodijevo poročilo, aluzija na obstoj teh navad pri Gepidih je nekoliko
starejša, pri Frankih pa mlajša, saj se nanaša na sredo 6. stol. (Prokopij,
Bellum Gothiculn). Te navade se omenjajo tudi pri Gotih, in sicer v zgodnji
dobi (Prokopij, Bellum Gothicunl; Jordanes), pa tudi v začetku 5. stoletja
(npr. pri etnično zelo raznoliki, po večini vzhodnogotski Radagaisovi skupini
leta 405; Augustinus, Civitas Dei; Orosius, Historiae adversus paganos). Za
obstoj te navade pri Alamanih sredi 3. stol. obstaja celo materialna potrditev.
Ni komentarjev:
Objavite komentar