Doba
cesarja Dioklecijana je ob koncu 3.
stoletja prinesla najprej stabiliziranje obrambnih in gospodarskih razmer, novo
upravno ureditev - v današnjem slovenskem prostoru so nastale 4 poznoantične
province:
- Venetia et Histria
- Noricum Mediterraneum
- Savia
- Pannonia Prima
V začetku
4. stoletja pa zadnje veliko preganjanje kristjanov. V dobi Konstantina (306 – 337), ki je nasledil
Dioklecijana, je prišlo do zadnjega gospodarskega in kulturnega vzpona v
antični dobi.
Virov o
širjenju krščanstva na prostoru severnega Jadrana in zahodnega Balkana v 4.
stol. je malo. Od krščanske književnosti so se ohranila dela oglejskih piscev
iz 4. in začetka 5. stol. Na ta čas in prostor se nanaša del Hieronimove korespondence in ostanki
arijanske književnosti zahodnega Ilirika. Le redko naletimo na konkretna
sporočila o domači krščanski skupnosti. Arheološki viri osvetljujejo predvsem
razvoj posameznih skupnosti (zlasti v velikih mestih), ne pa razvoja na
celotnem področju. Zato je proces pokristjanjevanja skoraj nemogoče v celoti
zajeti.
Po koncu preganjanja kristjanov na ozemlju
Italije (od Trojan do Stične) l. 305, v Iliriku mogoče do l. 308, najkasneje do
311, je na ozemlju Z Balkana, srednjega Podonavja in severnega Jadrana znanih
ducat krščanskih skupnosti. Omenjene so v glavnih
mestih provinc in nekaterih pomembnejših mestih. Pojavi širjenja krščanstva iz
mest na podeželje se nanašajo na bližino mest. Najstarejše skupnosti so se
izoblikovale na začetku ali najkasneje sredi 3. stol.. Te skupnosti so bile
povezane z mučenci iz dobe Dioklecijanovih preganjanj ali še starejšega časa.
V dobi
Konstantina se je veliko poganov pokristjanilo, vendar je bilo to velikokrat le
formalno, zaradi oportunizma, posledica česar je bila šibka vera, odpadništvo. Cesarska zakonodaja, ki je podpirala
krščanstvo, je bila do poganstva v splošnem tolerantna. Ohranilo se ni
nobeno poročilo o obliki in vsebini krščanskega misijona.
Izjemnega
pomena za razvoj krščanstva na tem prostoru je bil izgon Arija in njegovih
somišljenikov v Ilirik. Arijev prihod v Ilirik 325 in nastop 2 učencev 335 je
bil uvod v polstoletne verske vojne, kjer je imel zahodni Ilirik pomembno
vlogo.
Sredi 4.
stol. se nadaljuje postopen zaton poganstva, bolj intenzivno kot pod
Konstantinom. Pod Julijanom Odpadnikom
(361 – 363) je sledilo kratko obdobje ponovnega poganskega vzpona, nato pa je
sledilo četrt stoletja bolj uravnoteženih odnosov med kristjani in pogani.
Obdobje
od Konstantinove smrti 337 do nastopa Teodozija
379 je v z Iliriku potekalo v znamenju spopadov znotraj krščanske skupnosti (med
pravovernimi in arijanci), ki so se kazali kot polemike na cerkvenih zborih. V
te spopade se je vključevala tudi nižja duhovščina in verno ljudstvo.
Vlada
cesarja Teodozija je odločilnega pomena za pospešitev procesa pokristjanjevanja
na tem področju in tudi celotnem rimskem cesarstvu. Državo je skušal voditi kar
se da enotno in na podlagi nicejske veroizpovedi.
4.
stoletje je čas velikih državljanskih vojn, ki so potekale na prostoru med S
Italijo in Balkanom (v letih 316, 340, 350/2, 361, 388, 349). Najpomembnejša
med njimi je bila druga državljanska vojna v času cesarja Teodozija, ki se je
končala z BITKO PRI FRIGIDU 6.9.
394. Poganska stran pod vodstvom
Evgenija je bila odločilno poražena in obsojena na skorajšnje izginotje.
Najbolj
znana je krščanska skupnost v Ogleju, saj jo omenjajo tudi spisi oglejskih
cerkvenih očetov (Kromacij, Rufin) in arheološke najdbe. V Emoni je bila
krščanska skupnost okoli 380 organizirana kot škofija. Emonski škof Maksim je
zastopal pravovernost. V mestu se arijanstvo ni nikoli uveljavilo. Poročilo o
poganskem slavju ob sprejemu cesarja Teodozija v Emoni 288 kaže na to, da je
bila mestna uprava še vedno v rokah poganov in da se je za staro religijo še
vedno opredeljeval znaten del mestnega prebivalstva.
Najkasneje
na prehodu iz 4. v 5. stoletje je v slovenskem prostoru prišlo do preobrata v
verskem in duhovnem življenju, ki ga zaznamuje propad oz. opustitev dotedanjih
religioznih sistemov ter prevzem krščanstva.
Propad
zahodnega dela rimskega cesarstva ne pomeni konca rimske dobe, saj se je večina
oblik gospodarskega, družbenega in duhovnega življenja prenesla v germanske
državne tvorbe, ki so obvladovale tudi naš prostor.
Ni komentarjev:
Objavite komentar